Det er lørdagskveld, 7.februar og alt er pakket og klart, nå skal vi til Gold Coast!!! En siste oppdatering på 23-nyhetene i Norge må fåes med før jeg skal ha en siste natt i Norge på en god stund…
Vignetten er i gang og jeg regner med at det er kjedelige norske politiske nyheter på dagsorden, som vanlig. Men den gang ei! Gardermoen er stengt!!! Med sjokk og vantro absorberer jeg nyheten og får en følelse av at turen blir MYE MYYYYE dyrere enn planlagt (Vi delte turen i to deler ettersom det gjorde at vi sparte tusener av kroner), og at de 6 timene vi hadde i London lett ville bli brukt opp på kanselleringer og forsinkelser. Og det verste mareritts tanke dukket opp med jevne mellomrom, at vi måtte bestille ny tur fra London til Gold Coast, noe som innebærer 10000 mindre til festing og lek. Jeg ringte Nicco umiddelbart, det ble stilt i andre enden av røret, før en noe lite overbevisende mumling stotret frem: dette går lett!
Som et nervevrak la jeg med i senga uten å få den roen jeg trengte for å få en god natts søvn, noe som trengtes ettersom det hadde blitt 2 kvelder på rad med avskjedsfester, noe som da virket veldig smart…
Alarmen ringer 04.45 og det første som dukker opp i mitt slitne hodet er at jeg må sjekke nyhetene. Gardermoen er åpnet igjen etter gårsdagens tåke-og snøkaos, men trafikken er redusert. Vi kommer oss til Værnes, går målbevisst mot informasjonen, og får høre at det ikke er kommet noen meldinger på at vårt fly er involvert. Nervene roes betraktelig, men at en overraskelse i Oslo likevel ikke ville være en overraskelse (det er Gardermoen det er snakk om). Vi sjekker inn, og totalt sett så hadde vi 20kg overvekt. Den søte damen bak disken ble sjarmert i senk, og med et nødskrik slapp hun oss i gjennom uten å måtte betale dyrt for å ha med seg litt for mange plagg og et musikkanlegg for mye. PS: 1 kilo overbagasje koster 90kr, noe som da ville ha tilsvart akkurat den summen vi betalte for reisen, tur/retur Tr.heim-Oslo-London!!!! Hårreisende!
Ingen tåke, ingen snø, dette ser lovende ut! Vi haster av gårde og alt virker under kontroll på Gardermoen. Ingen kansellerte avganger, en utrolig lettelse, men likevel en aning kjedelig ettersom vi hadde sett for oss en dag med ekstra stressvetting og små marginer...
Vi holder ut matlysten og kjøper oss ikke mat på Gardermoen ettersom SAS har innført service igjen. Men når vi har satt oss på flyet får vi beskjed om at servicen kun gjelder innenlandskflygninger!!! Hvor er logikken?? En bolle til 100kr var uaktuelt så vi satt der sultne og småforbannet. Det gode inntrykket av damen i informasjonsdisken på Værnes nærmest forsvant umiddelbart.
Storbyen nærmer seg og det er skremmende mange fly i luften samtidig over London!, men tør man å sette seg i en slik flygende blikkboks vil jeg tro at de som flyr dem har kontroll…Etter 5 runder rundt byen var det endelig våres tur til å lande på den enorme Heathrow. Bagasjen kom, og vi sjekket inn igjen….5 timer igjen til boarding…Heathrow er stor, men overaskende sliten! Men eksklusive butikker er det nok av, men hvor er maten?? Etter en halvtime finner vi Fridays, og bestiller oss en ekstra stor burger ettersom SAS sviktet oss selv om de hevder de har ”innført” service igjen….Tull og tøys! God unnskyldning for å skru opp prisene igjen!!
Timene fløy og vi setter oss ombord på den enorme Airbus-maskinen til Singapore Airlines, redningsvester prøves av lekre uniformerte flyvertinner fra Singapore i det kapteinen sier at vi blir forsinket en times tid. 1 time ekstra er ikke store prosentandelen ettersom flytiden til Singapore er 14 timer. Men det er den ekstra timen som gjør at du virkelig kjenner at baken er både sår og nummen, og at knærne er på linje med en 80-åring…
Selv om jeg maksimalt har sett 0.1 promille av alle flyplasser i verden så tør jeg påstå at Changi-Airport i Singapore må være den aller fineste og beste flyplassen. Om jeg sier at den er 4km lang og 500m bred så overdriver jeg ikke! Vil bare minne om at det er 3 terminaler, alle like store…hvor det går automatiske tog imellom dem med 5min mellomrom…Mulig den er den største i verden og muligens også den mest trafikkerte, men det mest imponerer mest er at den trolig er den stilleste flyplassen i verden, fantastiske tepper over det hele, noe som gjør at det ikke eksisterer lyd fra skramlende kofferter og høye hæler. Trær og blomstrer med bassengakvarier som danner utallige oaser, i tillegg til en rolig og behagelig bakgrunnsmusikk gjorde dette til en uforglemmelig opplevelse!
---->8 timer senere, Gold Coast, here we come!!!
Vignetten er i gang og jeg regner med at det er kjedelige norske politiske nyheter på dagsorden, som vanlig. Men den gang ei! Gardermoen er stengt!!! Med sjokk og vantro absorberer jeg nyheten og får en følelse av at turen blir MYE MYYYYE dyrere enn planlagt (Vi delte turen i to deler ettersom det gjorde at vi sparte tusener av kroner), og at de 6 timene vi hadde i London lett ville bli brukt opp på kanselleringer og forsinkelser. Og det verste mareritts tanke dukket opp med jevne mellomrom, at vi måtte bestille ny tur fra London til Gold Coast, noe som innebærer 10000 mindre til festing og lek. Jeg ringte Nicco umiddelbart, det ble stilt i andre enden av røret, før en noe lite overbevisende mumling stotret frem: dette går lett!
Som et nervevrak la jeg med i senga uten å få den roen jeg trengte for å få en god natts søvn, noe som trengtes ettersom det hadde blitt 2 kvelder på rad med avskjedsfester, noe som da virket veldig smart…
Alarmen ringer 04.45 og det første som dukker opp i mitt slitne hodet er at jeg må sjekke nyhetene. Gardermoen er åpnet igjen etter gårsdagens tåke-og snøkaos, men trafikken er redusert. Vi kommer oss til Værnes, går målbevisst mot informasjonen, og får høre at det ikke er kommet noen meldinger på at vårt fly er involvert. Nervene roes betraktelig, men at en overraskelse i Oslo likevel ikke ville være en overraskelse (det er Gardermoen det er snakk om). Vi sjekker inn, og totalt sett så hadde vi 20kg overvekt. Den søte damen bak disken ble sjarmert i senk, og med et nødskrik slapp hun oss i gjennom uten å måtte betale dyrt for å ha med seg litt for mange plagg og et musikkanlegg for mye. PS: 1 kilo overbagasje koster 90kr, noe som da ville ha tilsvart akkurat den summen vi betalte for reisen, tur/retur Tr.heim-Oslo-London!!!! Hårreisende!
Ingen tåke, ingen snø, dette ser lovende ut! Vi haster av gårde og alt virker under kontroll på Gardermoen. Ingen kansellerte avganger, en utrolig lettelse, men likevel en aning kjedelig ettersom vi hadde sett for oss en dag med ekstra stressvetting og små marginer...
Vi holder ut matlysten og kjøper oss ikke mat på Gardermoen ettersom SAS har innført service igjen. Men når vi har satt oss på flyet får vi beskjed om at servicen kun gjelder innenlandskflygninger!!! Hvor er logikken?? En bolle til 100kr var uaktuelt så vi satt der sultne og småforbannet. Det gode inntrykket av damen i informasjonsdisken på Værnes nærmest forsvant umiddelbart.
Storbyen nærmer seg og det er skremmende mange fly i luften samtidig over London!, men tør man å sette seg i en slik flygende blikkboks vil jeg tro at de som flyr dem har kontroll…Etter 5 runder rundt byen var det endelig våres tur til å lande på den enorme Heathrow. Bagasjen kom, og vi sjekket inn igjen….5 timer igjen til boarding…Heathrow er stor, men overaskende sliten! Men eksklusive butikker er det nok av, men hvor er maten?? Etter en halvtime finner vi Fridays, og bestiller oss en ekstra stor burger ettersom SAS sviktet oss selv om de hevder de har ”innført” service igjen….Tull og tøys! God unnskyldning for å skru opp prisene igjen!!
Timene fløy og vi setter oss ombord på den enorme Airbus-maskinen til Singapore Airlines, redningsvester prøves av lekre uniformerte flyvertinner fra Singapore i det kapteinen sier at vi blir forsinket en times tid. 1 time ekstra er ikke store prosentandelen ettersom flytiden til Singapore er 14 timer. Men det er den ekstra timen som gjør at du virkelig kjenner at baken er både sår og nummen, og at knærne er på linje med en 80-åring…
Selv om jeg maksimalt har sett 0.1 promille av alle flyplasser i verden så tør jeg påstå at Changi-Airport i Singapore må være den aller fineste og beste flyplassen. Om jeg sier at den er 4km lang og 500m bred så overdriver jeg ikke! Vil bare minne om at det er 3 terminaler, alle like store…hvor det går automatiske tog imellom dem med 5min mellomrom…Mulig den er den største i verden og muligens også den mest trafikkerte, men det mest imponerer mest er at den trolig er den stilleste flyplassen i verden, fantastiske tepper over det hele, noe som gjør at det ikke eksisterer lyd fra skramlende kofferter og høye hæler. Trær og blomstrer med bassengakvarier som danner utallige oaser, i tillegg til en rolig og behagelig bakgrunnsmusikk gjorde dette til en uforglemmelig opplevelse!
---->8 timer senere, Gold Coast, here we come!!!
Fra stressvetting til bare svetting, tenker jeg!
ReplyDeleteGleder oss til neste oppdatering!
ReplyDeleteBra det gikk fint;)Er meg og øystein alene hjemme i helga, merker du har fløtta ut, men lars(fisken) har blitt sosial og viser seg frem:p klem
ReplyDelete